Tót Endre

A művészről

Tót Endre (1938) Tanulmányait az Iparművészeti Főiskola murális szakán végezte 1959 és 1965 között Budapesten. Stílusát 1967-ig meghatározta a francia informel festészet hatása, amelynek jegyében színes, kalligrafikus rajzokat és festményeket készített. Az évtized közepén megérintette a pop art hatása, amely kivágott sablonokkal kombinált, könnyed, monokróm tusrajzokban, kollázzsal gazdagított temperafestményekben és színes, figuratív akrilfestményekben mutatkozott meg. 1969-70-ben a minimalizmus jegyében hozott létre színes sávokból és nagyobb színmezőkből álló kompozíciókat, hogy azt követően hosszú időre felhagyjon a festészettel és az idea alapú művészet felé forduljon. Tót 1971-ben jutott el a kép nélküli, szöveg- és jel-alapú ideaművészethez. Ebben az időben születtek meg konceptuális művészetét meghatározó ideái, az „Eső”, az „Öröm” és a „Zér0”. Ezen ideák kibontakoztatása során számos médiumot használt, kezdetben a művészkönyvet, az írógépet, a képeslapot, a gumibélyegzőt, a fotót és különféle nyomdai technikákat alkalmazott és variált egymással, majd később akciókkal és azok dokumentációs anyagaival bővítette mediális eszköztárát.

Mutass többet

Bibliográfia

Sinkovits Péter: Tót Endre kiállítása, : Művészet, 1968/9. Perneczky Géza: A líraiság és a konstruktivizmus új útjai a magyar festészetben, Corvina, Kiadó, Budapest, 1969. Székely András: Kiállítási krónika 1968–69, Corvina Kiadó, Budapest, 1970. Poinsot, Jean-Marc (szerk.): Mail Art Communication. A Distance Concept, Cedic, Paris 1971. Groh, Klaus: Aktuelle Kunst in Osteuropa: CSSR, Jugoslavien, Polen, Rumänien, UdSSR, Ungarn, DuMont, Köln, 1972. Friedman, K. - Weaver, M. - Mayor D. (szerk.): FLUXshoe. British Tour, Museum of Modern Art Oxford, Beau Geste Press, Devon, 1972. Kochman, J. H. (szerk.): Stamp Activity. Brno, 1972. Sík Csaba: Rend és kaland, Magvető Kiadó, Budapest, 1972. Friedman,  K. - Unetta,  S. (szerk.):  Source: Music  of  the  Avantgarde, , Summer Issue II., 1972. Beke László (szerk.): Hungarian Schmuck, Beau Geste Press, Cullompton/ Devon, 1972. Sandberg, W. (szerk.): An Annual of New Art and Artist 73–74. DuMont, Köln, 1974. Asztalos, Anik Cs. (Körner Éva): No Isms in Hungary, in: Studio International, London, 1974/3. Felter, G. (szerk.): Artist’s Stamps and Stamp Images, Simon Fraser University, Burnaby, 1974. Politi, G. (szerk.): Flash Art. . 48–49, ánó, . IV. British International Print Biennale (kat.), Bradford, 1974. IV. Drawing Triennale (kat.), Museum of Architecture, Wroclaw, 1974. V. International Print Biennale (kat.), Krakkó. IV. Exposition Internationale de Dessins, 1974. Originaux (kat.), Moderna Galerija, Rijeka, 1974. Du, No.7, Zürich, 1974. Fischer, H. (szerk.): Art et Communication Marginale. Balland, Párizs, 1974. Beke László: Örülök, ha ..., in: Fotómûvészet, 1976/3. Woimant, F.–Miessner, M. (szerk.): L’Estampe Aujourd’hui. 73/78, Bibliotheque Nationale, Párizs, 1978. La practica politica, : Artwork, Milánó, 1978/1. Distel, H.: Museum of Drawers, Bern, 1978.   Salzmann, S. (szerk.): Mona Lisa im 20. Jahrhundert(kat.), Wilhelm Lehmbruck Museum, Duisburg, 1978. Svart á Hvitu (kat.), Galleri Suburgata, Reykjavik, 1978. Baier, H. A. (szerk.): Kunstmagazin, 1979/2. Neusüss,  F. M. (szerk.):  Fotografie  als Kunst–Kunst als Fotografie,  DuMont,  Köln, 1979. Nabakovski, E. (szerk.): Heute Kunst, 1979/3-4. Oliva, A. B. (szerk.): Europe / America  the Different Avantgardes, Deco Press, Milánó, 1979. Testuale – Le parole e le immagini. Caroli-L.Caramel Mazotta, Milánó, 1979. Das Kunstwerk, XXXII., l979/8. Ohff, Heinz: Ich bin so froh... Zwölf Räume und ein Armbruch, in: Der Tagesspiegel, 22. Mai, Berlin, 1979. Sauerbier, S. D.: Zwischenn Kunst und Literatur, : Kunstforum International, Band 37, 1980/I. Weeichardt, J. (szerk.): Kunst in sozialistischen Staaten, Verlag Isensee, Oldenburg, 1980. Kirres, D. – Hundertmark, A: 10 Jahre Edition Hundertmark 1970–80, DAAD, Berlin, 1980. Sinkovits Péter: Gesztus és mûvészi érték, in: Mûvészet, 1980/5. Zutter, J.: Osteuropäische Avantgarde Bietet Vielseitiges Bild, Kunst-Bulletin, 1980/6 Pohlen, A.: Very Special Gladness, in: Kunstforum, Band 40, 1980. Ulrike Mond: Bloße Freude am Demonstrieren, in: Bonner Rudnschau,  11. Juni, Bonn, 1980. Guest, T. – Celant, G.: Books by Artists, Art Metropole, Torontó, 1981. Beveren, P. (szerk.): The Archives/ Art Info, Centre Peter van Beveren, Provincial Museum,

Mutass többet