Szarka Péter

A művészről

Szarka Péter (1964) hangsúlyos festői gondolkodása időről-időre mediálisan is erősebben megjelenik életművében, új képei sok szálon kötődnek 2012-2013-ban tojástemperával festett sorozataihoz. A művész egy évtizeddel korábbi kiállításain szereplő művein ugyanakkor még hangsúlyosabbak voltak a digitális kultúrához kötődő töredékes szöveges referenciák és kilencvenes évekbeli szlogenek is.

Szarka új képeinek az egyik legszembetűnőbb formai különlegessége, lehengerlő expresszivitásuk mellett az, hogy több különféle méretű és vastagságú vászonból állnak. Ez a vonás a művek konceptuális karakterét erősíti, mivel a képek modularitása és variabilitása kiemeli azokat a festészet ösztönösen kétdimezionális mezejéből. Nem mellesleg pedig a művész ezzel ki is aknázza az általa előszeretetten kísértett véletlen szerepét is az alkotói folyamatban. Szarka festészete ugyanakkor nem csak a nagyvonalú festői gesztusokról és a művész tévedhetetlenségéről szól, hiszen a képtáblák elforgatásával Szarka maga számolja fel saját elsődleges intervencióit, vagyis saját művészi ösztöneit és egóját is voltaképpen.

Szarka Péter művészete ellentétpárok integrálásán alapszik, megfér képei felületein a legidőtállóbb és egyúttal legidőtlenebb tojástempera, amit évszázadok óta használnak táblaképeken, ugyanakkor helyet kap felületein napjaink legmarkánsabb lenyomataként a szilikon és a sprayfesték is. Szarka festészetében talán a legállandóbb szerep mégis a sokszögek axonometrikus leképzéséé, a különlegesen sugárzó színeké, és a hibák, véletlenek integrálásáé, ami megfigyelhető volt már korábbi 3D szoftverekkel létrehozott digitális képein is. 

Szarka Péter az Újlak csoport alapító tagjaként vált ismertté a rendszerváltás idején. 2023-ban állított ki utoljára az acb Galériában, 2024-ben pedig az Új Irokéz Galériában Szombathelyen. Legutóbbi intézményes önálló kiállítása 2017-ben volt a Trafó Galériában, előtte pedig 2015-ben a Liget Galériában, ezeket megelőzően állított már ki a Műcsarnokban, valamint a Ludwig Múzeumban, a debreceni MODEM-ben, a dunaújvárosi Kortárs Művészeti Intézetben és a Szombathelyi Képtárban. Szarka részt vett a 2004-es São Paulói Biennálén és a frankfurti Schirn Kunsthalle csoportos kiállításán is. Az Újlak Csoporttal pedig kiállított a New York-i Art in Generalban, a Museum of Contemporary Art Chicago-ban és a philadelphiai Institute of Contemporary Art-ban.

Mutass többet

Életrajz