Szombathy Bálint
A művészről
Szombathy Bálint az 1960-as évek végén jelentkező új jugoszláv művészeti generáció központi, nemzetközi jelentőségű alakja, aki számos műfajban és médiumban fejtette ki tevékenységét az elmúlt évtizedek során a perfomanszoktól, a pecsételt konceptuális műveken át egészen a mail artig. Szombathy a pályája eleje óta arra törekedett, hogy műveivel hidat hozzon létre a történeti avantgárd és a neovantgárd között, művészetének így fontos eszközévé vált a folyamatos és radikális reflexió a politika, identitás és történelem aktuális kérdéseire, kihívásaira. Szombathy Bálint életművének központi darabjai zászlóművei, amik kvintesszenciái a túlazonosuláson és dekonstrukción alapuló művészi stratégiájának. A történelem és a költészet viszonya hozza létre Szombathy művészetének konceptuális játékterét, amit saját pozíciójából és élettörténete szempontjából is vizsgál, emiatt válik művészete egyik főmotívumává az egykori jugoszláv zászló, ami sokrétegű szimbólumként funkciónál a műveiben. A Munkácsy Mihály-díjas Szombathy Bálint az 1969 és 1976 között létező szabadkai Bosch+Bosch csoport alapító tagja, valamint a mára már legendássá vált újvidéki Új Symposion folyóirat grafikai-művészeti szerkesztője volt az 1970-es évek elején és az 1980-as évek második felében, a későbbiek során Magyarországra költözése után pedig a Magyar Műhely Galéria és Folyóirat vezetője.
Életrajz
Bibliográfia
BIBLIOGRÁFIA Beke, László: One more Poetry no more. Híd, 1. sz., Újvidék, 1983 Denegri, Ješa: Balint Szombathy. In: Fragmenti: šezdesete–sedamdesete. Umetnici iz Vojvodine. Prometej, Novi sad, 1994 Gržinić, Marina: Encountering the Balkan. The Radicalization of Positioning. In: Art in Europe 1990–2000, Gianfranco Maraniello ed., Skira Editore, Milano, 2002, 116–117 Jergović, Piše Miljenko: IZLOŽBA MSU-a U SRBIJI Iz Beograda se jasnije vidjelo tko je velik u Zagrebu, Jutarnji.hr, u.l.: 2014. 11. 26. Šuvaković, Miško: Art as a Political Machine: Fragments on the Late Socialist and Postsocialist Art of Mitteleuropa and the Balkans. In: Postmodernism and the Postsocialist Condition – Politicized Art Under Late Socialism. University of California Press, Berkeley–Los Angeles–London, 2003 Djurić, Dubravka – Šuvaković, Miško ed.: Impossible Histories – Historical Avant-gardes, Neo-avant-gardes, and Post-avant-gardes in Yugoslavia, 1918-1991. Massachusetts Institute of Technology, Cambridge-London, 2003 Milenković, Nebojša: An Aesthetics of Freedom or Politics of Freedom (A Guide Through the Art of Bálint Szombathy 1969–2005). In: szombathy art. Monograph. Museum of Contemporary Art, Novi Sad, 2005 Šuvaković, Miško: Performing of Politics of Art – Transitional Fluxes of Conflict (Tactics of Political de-centering of Bálint Szombathy). Ibid.