My U.F.O.s, Your U.F.O.s
Helyszín: | acb Attachment |
Dátum: | 2025. júl. 04. – aug. 15. |
Megnyitó: | 2025. júl. 03. 18:00–21:00 |
Leírás
Július Koller 1970-ben megalkotott U.F.O. fogalma – azaz Univerzális-Kulturális Futurológiai Műveletek– nem egy sci-fi ihletésű technológiai fantázia, hanem egy alternatív kultúraszimbolikus kereteként működött. Koller számára az U.F.O. a gondolkodás és cselekvés olyan tere lett, amely kívül helyez-kedett a hivatalos kulturális és politikai struktúrákon, mégisreflektált azokra. A konceptuális művészet nyelvén keresztülegy olyan szubjektív és kritikai pozíciót hozott létre, amelyalternatív válaszokat kínált saját korának „normalizált” valóságára.
A My U.F.O.s, Your U.F.O.s című kiállítás olyan művészekmunkáira koncentrál, akik különböző formákban, de hasonlóérzékenységgel keresték a valóságból való elmozdulás – vagyépp annak újraértelmezésének – lehetőségét. A cím egykollektív, mégis személyes nyelvhasználatra utal, ahol a „repülőobjektum” nem konkrét tárgy, hanem mentális és vizuáliskonstrukció: a szabályozott térből való kilépés kísérlete.A kiállított művek az 1970-es és ’80-as évek alternatív művészetipozícióit térképezik fel. Bár eltérő attitűdöket képviselnek, közösbennük a társadalmi normalitásra adott, nem feltétlenül direktpolitikai, de mégis mélyen kritikai válasz. Ezek a „magyar U.F.O.-k” nem Koller koncepciójának illusztrációi, hanem önálló,párhuzamos pozíciók, amelyek saját vizuális nyelvet ésgondolati rendszert alakítottak ki – a kor kultúráján belül és azon túl.
A kiállítás néhány műtárgyon keresztül érinti a mail artgyakorlatát is, amely Koller egyik legfontosabb nemzetközikapcsolattartási eszköze volt az 1970-es évek elején. Ennek révén számos magyar művésszel – köztük Galántai Györggyel, Perneczky Gézával, Tót Endrével, Pinczehelyi Sándorral, Szombathy Bálinttal és Beke Lászlóval – alakított ki levelezésen és személyes találkozásokon alapuló kapcsolatot.
A kiállítás egy asszociatív térként működik, olyan mezőként, aholszimbólumok, átalakulások és kódolt gesztusok találkoznak. Itt az U.F.O. nemcsak Koller fogalma marad, hanem egy tágabb,közép-európai kulturális metaforává válik – a másság, a kívüliségés a jövő lehetséges alakzatainak hordozójaként. A konceptuális művészet számos irányzata számára a nézés aktusa, a megfigyelés vagy a percepció kérdése központijelentőséggel bír. Az ilyen művek nemcsak azt vizsgálják, hogyan és mit látunk, hanem azt is, hogy mit jelent maga a nézés, és milyen szerepet játszik a néző a jelentés létrehozásában.
Az 1970-es ‘80-as évek konceptuális művészete nem csupán atárgyiasság lebontására vagy a nyelv medialitásánakkiemelésére törekedett, hanem a néző és a mű közötti viszonyradikális újragondolására is. A látás és nézés aktusa itt nem pusztán esztétikai élmény, hanem tematikai középpont: a megfigyelés, jelenlét, testiség és társadalmi viszonyok komplexrendszerének feltérképezése.
A My U.F.O.s, Your U.F.O.s kiállítás szoros dialógusban áll az acb Plus terében látható A (félre)értés szinuszgörbéje című tárlattal,közösen térképezve fel a konceptuális művészet alternatívútvonalait és közép-európai összefüggéseit.