Endre Tót

ENDRE TÓT

1937 Sümeg, Hungary
Lives and works in Cologne

 

EDUCATION

1959-65 University of Applied Arts, Budapest

 

SELECTED SOLO EXHIBITIONS

2017    Very Special Gladnesses, Capa Center Projekt Room, Budapest

2016   "I write you because you are there, and I am here" - Endre Tót: mail art works, acb NA, Budapest

2016   New Acquisitions - Endre Tót, Paksi Képtár, Paks, Hungary

2015   1967 bis hier, Galerie Matthias Güntner, Hamburg, Germany

2014   Early Zer0 pieces (1971-78); Rainproof ideas, acb Gallery, Budapest

2012   Very Special Joys, MODEM, Debrecen, Hungary

2010   Tót Endre Before Endre Tot, acb Gallery, Budapest

2008   Távollevő képek, Galeria White, Budapest

2006   Semmi sem semmi, Museum Fridericianum, Kassel, Germany
           Erotic pictures, Galeria White, Budapest

2004   A megfestett képtől a meg nem festett képig, Szombathelyi Képtár, Szombathely, Hungary

2003   Nothing ain’t Nothing (retrospective 1971-2001), Gallery Berndt, Cologne, Germany
           Early works (1964-68), Szt. István KirályMúzeum, Székesfehérvár, Hungary

2002   Homage to Vostell, Galerie Inge Baecker, Cologne, Germany
           Positions of Conceptual Art (Gilbert & George, J. Nechvatal), Galerie Berndt, Cologne, Germany

2001   Galerie Delank, Cologne, Germany
           Galerie Foth, Freiburg, Germany

2000   Es lebe die Liebe, Schöder und Dörr Galerie, Cologne, Germany

1999   Who’s Afraid of Nothing? Abwesende Bilder / Absent Pictures, Museum Ludwig, Cologne, Germany
           Nem félünk a semmitől, Ludwig Múzeum, Budapest

1998   Verlag IL/ASA-European, Cologne, Germany

1997   Galerie Hundertmark, Cologne, Germany

1995   Semmi sem semmi (retrospective), Kunsthalle, Budapest
           Stamp Art Gallery, San Francisco, United States

1994   Galerie Paszti-Bott, Cologne, Germany

1993   Galerie Wassermann, Munich, Germany
           Szombathelyi Képtár, Szombathely, Hungary
           Artpool, Budapest

1992   Galerie Berndt, Cologne, Germany

1991   Galerie Ucher, Cologne, Germany
           Kölnischer Kunstverein, Cologne, Germany

1990   Galerie Symbol, Cologne, Germany

1989   Kiscelli Múzeum, Budapest
           Galerie Alfred Kern, Cologne, Germany

1987   Austellungsraum Edition Hundertmark, Cologne, Germany

1984   Kunstraum Kunold Str. 34., Kassel, Germany

1983   Galerie für Visuelle Erlebnisse, Cremlingen, Germany

1981   Artothek, Cologne, Germany

1980   Galerie Magers, Bonn, Germany
           Galerie Orez Mobiel, Haag, The Netherlands
           Stempelplaats, Amsterdam

1979   Galerie René Block, West-Berlin
           Galerie „A”, Amsterdam
           Galerie St. Petri, Lund, Sweden
           Something, Amszterdam

1978   Studio 16/e, Torino, Italy
           Galerie „A”, Amsterdam
           Galleri Suburgata, Reykjavik

1977   Galerie Bama, Paris

1976   Galerie Inge Baecker, Bochum, Germany
           Galerie „A”, Amsterdam
           Galerie Ecart, Geneva, Switzerland

1975   Retrospektív kiállítás, Israel Museum, Jerusalem
           Galerie St. Petri, Lund, Sweden
           Galeria Akkumulatory, Poznań, Poland

1974   Studentenhaus, Graz
           Galerie Ecart, Geneva,  Switzerland

1972   Ferencvárosi Pincetárlat, Budapest
           Galeria Adres, Łódz, Poland
           Fluxus West, San Diego, United States

1969   KFKI Klubja, Budapest
           Mednyánszky Galéria, Budapest

1968   Ferenczy Károly Múzeum, Szentendre, Hungary

1966   Építők Műszaki Klubja, Budapest

 

SELECTED GROUP EXHIBITIONS

2018    Bookmarks - Revisiting Hungarian Art of the 1960s and 1970s, The Vinyl Factory Soho, London

2017    Two-way movement Focus: Hungary, viennacontemporary, Bécs

2017    "Save as..." - What Will Remain of New Media Art?, Ludwig Museum - Museum of Contemporary Art

2017    With the Eyes of Others, Elizabeth Dee Gallery, New York

2015   Ich kenne kein Weekend. Aus René Blocks Archiv und Sammlung, Neuer Berliner Kunstverein, Berlin
           Ludwig Goes Pop – The East Side Story, Ludwig Museum, Museum of Contemporary Art, Budapest
           Unorthodox, The Jewish Museum, New York
           Bookmarks, Art Cologne, Cologne, Germany

          
2014   A Letter Always Arrives At Its DestinationS, La Panacée, Montpellier, France
           Every Day I Pass the Place Where Our Language EndsKulturzentrum bei den Minoriten, Graz, Austria
           PERSONAL (HI-)STORIES, Garage Museum of Contemporary Art, Moscow, Russia 

2013   By any means necessary, acb Gallery, Budapest
           Bookmarks, B55 Contemporary Art Gallery, Budapest

2010   Who killed the Painting?, Museum für Moderne Kunst, Wesenberg, Germany
           Les Promesses du Passé, Centre Pompidou, Paris
           Groupe Iparterv - Le Progrés de L'Illusion, Institut Hongrois de Paris, Paris
           Starter, Arter, Istanbul
           Olomouc Museum of Art, Olomouc, Czech Republic
           Symmetrische Kunst aus Ungarn, ZKM, Karlsruhe, Germany

2009   We interrupt this program, Mercer Union, Center for Contemporary Visual Art, Toronto, Canada
           Werke aus der Sammlung Block, Neues Museum, Nürnberg, Germany

2008   Procession in Art, Arnhem, The Netherlands

2007   Fluxus East, Berlin, Budapest, Coppenhagen, Oslo, Tallinn

2006   Eye on Europe 1960 to now, MOMA, New York, United States

2005   Superstars. Von Andy Warhol bis Madonna, Kunsthalle and Kunstforum, Wien

2002   Iconoclash. Beyond the Image Wars in Science, Religion and Art, Zentrum für Kunst und Medien, Karlsruhe, Germany
           Arteast 2000+, Kunst aus Osteuropa. Eine Auswahl aus den Sammlungen der Moderna Galerija Ljubljana, Karlsruhe, Germany
           40 Jahre: Fluxus und die Folgen, Kunstsommer, Wiesbaden, Germany

2001   Extra Art: A Survey of Artist’s Emphemena 1960-99, California College of Arts and Crafts, San Francisco, United States

2000   Protest & Survive, Whitechapel Art Gallery, London
          The Art of Eastern Europe in Dialogue with the West – from the 1960s to the Present, Museum of Moder Art, Ljubljana

1999   Galerie Berndt, Cologne, Germany
           Chronos und Kairos. Die Zeit in der zeitgenössischen Kunst, Museum Fridericianum, Kassel, Germany
           Aspect / Position – 50 Jahre Kunst aus Mitteleuropa 1949-99, Museum Moderna Kunst, Stiftung Ludwig, Wien

1998   Poesia Totale (1897-1997) – Dal compo di dadi alla poesia visuale, Palazzo della Ragione, Mantova, Italy
           Köln Kunst, Kunsthalle, Cologne, Germany

1997   Olaj / vászon, Kunsthalle, Budapest
           Livres d’Artistes – l’invention d’un Genre, Bibliothèque Nationale de France, Paris

1996   Oteuropa Mail Art, International Network, Staatliches Museum Schwerin; Kunsthalle, Budapest (1998)
           Sammlung Speck, Museum Ludwig, Cologne, Germany

1995   Eine lange Geschichte mit vielen Knoten: Fluxus in Deutschland 1962-1994, Wanderausstellung organiziert vom Institut für
           Auslndsbeziehungen, Stuttgart, Germany

1994   Variations on Pop-Art, Kubus, Hannover, Germany
           Thinking – About Art, Galerie Berndt, Cologne, Germany
           Fluxubritannica: Aspects of the Fluxus Movement 1962-73, Tate Gallery, London
           ZwischenZeitRaum II. Tendenzen mitteleuropäischer Kunst in den 60er bis 80er Jahren, Galerie Schüppenhauer, Cologne, Germany
           Freundshaftsspiel, Galerie u. Edition Voges + Deisen, Frankfurt am Main, Galerie Ucher, Cologne, Germany
           Preliminary Sketches, Galerie Berndt, Cologne, Germany
           D’Artistes Timbres, Ed. Musée de la Post, Paris
           Miniatures, The Agency, London

1993   Mit dem Kopf durch die Wand, Statens Museum für Kunst, Koppenhága; Kunsthalle, Nürnberg, Germany
           Variációk a Pop-Artra, Ernst Múzeum, Budapest
           Új szerzemények, Szépművészeti Múzeum, Budapest

1992   A XX. Század művészete (1970-90), Szépművészeti Múzeum, Budapest
           The 5th International Triennale, Museum of History, Varsaw
           Bücher über Bücher, Neues Museum Weserburg, Bremen, Germany
           Amerikanische & Europäische Pop-Art, Galerie Inge Baecker, Cologne, Germany

1991   Hatvanas évek, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
           Wir arbeiten mit der Fotokamera, Osteuropäisches Kulturzentrum, Cologne, Germany

1990   Vincent zuliebe – Van Gogh zu Ehren, Kasseler Kunstverein, Kassel, Germany
           Art Creating Society, The Museum of Modern Art, Oxford, United Kingdom
           Medium Art, Óbudai Társaskör, Budapest

1989   Fluxus and Friends, Museum of Art, The University of Iowa, Iowa, United States
           Wortlaut – Visuelle Poesie, Museum Bochum, Bochum, Germany
           Künstlerbücher, Buchhandlung und Galerie Paszti-Bott, Cologne, Germany
           Meisterwerke der Ungarischen Moderne, Schloß Plakenwarth, Graz
           Correlationa – Wechselbeziehungen, Galerie Linssen, Cologne, Germany

1988   The 4th International Triennale of Drawing, Museum of History, Varsaw
           On / Over – Selected Actions in the Art of 1960-1987, National Museum, Varsaw
           Schriftbild, Galerie H. Hake, Wiesbaden, Germany
           Pages d'Artistes hors Mesure, ISELP, Brussels
           Die Geschichte des Auges, Galerie Kren, Cologne, Germany
           Iparterv -Jubileumi kiállítás, Fészek Művészklub, Budapest

1987   Wer hat Angst vor Moholy-Nagy?, Osteuropäisches Kulturzentrum, Cologne, Germany
           Edition Hundertmark, Galerie Marlene Frei, Zürich

1986   Dessins contemporains – 18 Artistes de Cologne, Goethe-Institut, Paris

1985   Livres d'Artistes, Centre George Pompidou, Paris
           Zeichnungen aus Köln, Austellungsraum Ed. Hundertmark, Cologne, Germany
           Rollbilder, Kasseler Kunstverein, Kassel,Germany

1984   Internationales Künstlergremium – Ausstellung, Museum Fridericianum, Kassel, Germany
           Zeichnungen, Collagen, Objekte, Ausstellungsraum Ed. Hundertmark, Cologne, Germany
           Expanded Mail-Art / Expanding Mail-Art, Wiener Secession, Wien

1983   Correspondances as Art – A Historical Overview, Gallery Que, San Jose State University,
           San Jose, California, United States

1982   Young Fluxus, Artist's Space, New York, United States
           10 Jahre Galerie Magers, Bonn, Germany

1981   The 2nd International Triennale of Drawing, Museum of Architecture, Varsaw
           Books by Artists, National Gallery of Canada, Toronto, Canada
           The Archives / Art Info, Centre Peter van Beveren, Provincial Museum, Hasselt, Belgium

1980   10 Jahre Edition Hundertmark, DAAD Galerie, Berlin
           Kölnischer Kunstverein, Cologne, Germany
           Galerie Magers, Bonn, Germany
           Écritures, Findation National des Arts Garphiques et Plastiques, Paris

1979   Sprachen jenseits von Dichtung, Westfälischer Kunstverein, Münster, Germany
           FBK, Messehalle, DAAD-Stand
           Das Schubladenmuseum, Kunstmuseum Bern, Bern
           Lisbon International Show, Galeria de Belém, Lisbon
           Testuale – Le parole e le immagine, Rotonda de via Besana, Milano, Italy
           Art's Books, Galerie Lydia Megert, Bern

1978   VII. International Print Biennale, Kraków
           L'Estampe Aujourd'hui 73-78, Bibliothèque Nationale, Paris

1977   Poeticas Visualis, Museum de Arte Contemporenea da Universidade de Sao Paulo, Sao Paulo, Brazil

1976   The Artist and the Photograph, The Israel Museum, Jerusalem
           Artist's Books, I.C.E., London
           Timbres et Tampons d'Artistes, Cabinet des Estampes, Geneva, Switzerland

1975   Recycling 1975, The Israel Museum, Jerusalem
           Vargen Exhibition, Moderna Museet, Stockholm

1974   Art Actuel de L'Europe de l'Est, International Cultureel Centrum, Antwerpen
           IV. Artist's Stamps & Stamp Images, The Simon Fraser Gallery, Burnaby, Canada
           British International Print Biennale, Bradford, United Kingdom
           IV. Drawing Triennale, Museum of Architecture, Varsaw
           V. International Print Biennale, Kraków
           IV Exposition Internationale des Dessins Originaux, Moderna Galerija, Rijeka, Croatia

1973   Festival de la Vanguardia Hungaria 73. CAYS, Buenos Aires
           Young Hungarian Artists, Benneville Pines Gallery, United States
           An International Cyclopedia of Plans and Occurrences, Anderson Gallery, Richmond, United States

1972   Aktuelle Kunst in Osteuropa, Studio DuMont, Cologne, Germany
           Galerie Krauthammer, Zürich, Switzerland
           Galerie Katakombe, Basel, Germany
           Trans Art 3 Communication, Inhibodress Gellery, Sydney, Australia
           FLUXshoe, Wanderausstellung in England, Cullompton / Devon, United Kingdom

1971   6 Künstler aus Ungarn, Galerie Grichenbeisel, Wien
           VII. Biennale de Paris (Envois Section), Parc Floral de Paris, Paris

1970   Műszaki Egyetem R Klubja, Budapest

1969   Központi Fizikai Kutatóintézet Klubja, Budapest
           A XX. Század magyar művészete 7., Csók István Képtár, Székesfehérvár, Hungary

1968-69   Iparterv díszterme, Budapest
                 Stúdio 58-56, Műcsarnok Budapest

1968   Műszaki Egyetem Vásárhelyi Pál Kollégiuma, Budapest

1967   Városi Tanács Dísztereme, Szentendre, Hungary

1966   Ady Endre Művelődési Otthon, Újpest, Budapest

1965-70   Ferenczy Károly Múzeum, Szentendre, Hungary

 

WORKS IN PUBLIC COLLECTIONS (SELECTED):

 

Archive Jean Brown, Tyringham,  Massachusetts

Bibliothèque Nationale de France, Paris

Bibliothèque Kandinsky, Paris

Center for Art and Communication, Buenos Aires

Centre National d'Art Contemporain, Paris

Centre Pompidou, Paris

Kiscelli Museum – Municipal Gallery, Budapest

Hungarian National Gallery, Budapest

Institute for Foreign Cultural Relations, Stuttgart, Germany

Israel Museum, Jerusalem

Janus Pannonius Múzeum, Modern Magyar Képtár, Pécs

Ludwig Museum - Museum of Contemporary Art, Budapest

Moderna Galerija-Museum of Modern Art Ljubljana

Museu de Arte Contemporânea da Universidade de São Paulo

Museum Ludwig, Cologne, Germany

Museum of Fine Arts, Budapest

Museum of Modern Art, New York

  Museum Sztuki, Lodz, Poland

  Museum van Hedendaagse Kunst, Antwerp, Belgium

National Gallery in Prague

National Gallery of Art, Warsaw

National Museum, Warsaw

Neue Nationalgalerie, Berlin

Ruth and Marvin Sackner Archive, Miami Beach

Sammlung H. Meyer, Düsseldorf, Germany

  Sammlung René Block, Berlin

  Sammlung Zeitgenössischen Kunst der Bundesrepublik Deutschland, Bonn, Germany

  Staatlische Museen zu Berlin

  Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár

Tate Gallery, London

The J. Paul Getty Museum, Los Angeles

 
 

Sinkovits Péter: Tót Endre kiállítása, : Művészet, 1968/9.

Perneczky Géza: A líraiság és a konstruktivizmus új útjai a magyar festészetben, Corvina, Kiadó, Budapest, 1969.

Székely András: Kiállítási krónika 1968–69, Corvina Kiadó, Budapest, 1970.

Poinsot, Jean-Marc (szerk.): Mail Art Communication. A Distance Concept, Cedic, Paris 1971.

Groh, Klaus: Aktuelle Kunst in Osteuropa: CSSR, Jugoslavien, Polen, Rumänien, UdSSR, Ungarn, DuMont, Köln, 1972.

Friedman, K. - Weaver, M. - Mayor D. (szerk.): FLUXshoe. British Tour, Museum of Modern Art Oxford, Beau Geste Press, Devon, 1972.

Kochman, J. H. (szerk.): Stamp Activity. Brno, 1972.

Sík Csaba: Rend és kaland, Magvető Kiadó, Budapest, 1972.

Friedman,  K. - Unetta,  S. (szerk.):  Source: Music  of  the  Avantgarde, , Summer Issue II., 1972.

Beke László (szerk.): Hungarian Schmuck, Beau Geste Press, Cullompton/ Devon, 1972.

Sandberg, W. (szerk.): An Annual of New Art and Artist 73–74. DuMont, Köln, 1974.

Asztalos, Anik Cs. (Körner Éva): No Isms in Hungary, in: Studio International, London, 1974/3.

Felter, G. (szerk.): Artist’s Stamps and Stamp Images, Simon Fraser University, Burnaby, 1974.

Politi, G. (szerk.): Flash Art. . 48–49, ánó, .

IV. British International Print Biennale (kat.), Bradford, 1974.

IV. Drawing Triennale (kat.), Museum of Architecture, Wroclaw, 1974.

V. International Print Biennale (kat.), Krakkó. IV. Exposition Internationale de Dessins, 1974.

Originaux (kat.), Moderna Galerija, Rijeka, 1974.

Du, No.7, Zürich, 1974.

Fischer, H. (szerk.): Art et Communication Marginale. Balland, Párizs, 1974.

Beke László: Örülök, ha ..., in: Fotómûvészet, 1976/3.

Woimant, F.–Miessner, M. (szerk.): L’Estampe Aujourd’hui. 73/78, Bibliotheque Nationale, Párizs, 1978.

La practica politica, : Artwork, Milánó, 1978/1.

Distel, H.: Museum of Drawers, Bern, 1978.
 
Salzmann, S. (szerk.): Mona Lisa im 20. Jahrhundert(kat.), Wilhelm Lehmbruck Museum, Duisburg, 1978.

Svart á Hvitu (kat.), Galleri Suburgata, Reykjavik, 1978.

Baier, H. A. (szerk.): Kunstmagazin, 1979/2.

Neusüss,  F. M. (szerk.):  Fotografie  als Kunst–Kunst als Fotografie,  DuMont,  Köln, 1979.

Nabakovski, E. (szerk.): Heute Kunst, 1979/3-4.

Oliva, A. B. (szerk.): Europe / America  the Different Avantgardes, Deco Press, Milánó, 1979.

Testuale – Le parole e le immagini. Caroli-L.Caramel Mazotta, Milánó, 1979.

Das Kunstwerk, XXXII., l979/8.

Ohff, Heinz: Ich bin so froh... Zwölf Räume und ein Armbruch, in: Der Tagesspiegel, 22. Mai, Berlin, 1979.

Sauerbier, S. D.: Zwischenn Kunst und Literatur, : Kunstforum International, Band 37, 1980/I.

Weeichardt, J. (szerk.): Kunst in sozialistischen Staaten, Verlag Isensee, Oldenburg, 1980.

Kirres, D. – Hundertmark, A: 10 Jahre Edition Hundertmark 1970–80, DAAD, Berlin, 1980.

Sinkovits Péter: Gesztus és mûvészi érték, in: Mûvészet, 1980/5.

Zutter, J.: Osteuropäische Avantgarde Bietet Vielseitiges Bild, Kunst-Bulletin, 1980/6

Pohlen, A.: Very Special Gladness, in: Kunstforum, Band 40, 1980.

Ulrike Mond: Bloße Freude am Demonstrieren, in: Bonner Rudnschau,  11. Juni, Bonn, 1980.

Guest, T. – Celant, G.: Books by Artists, Art Metropole, Torontó, 1981.

Beveren, P. (szerk.): The Archives/ Art Info, Centre Peter van Beveren, Provincial Museum, Hasselt, 1981.

Hárs Éva–Romváry Ferenc: Modern Magyar Képtár – Pécs, Corvina Kiadó, Budapest, 1981.

Friedman, K.–Frank, P. (szerk.): Young Fluxus, Artists’ Space, New York, 1982.

Contemporary Artists, Macmillen Publisher, London, 1983.

Crame, M.–Stofflet, M. (szerk.): Correspondance Art, Contemporary Arts Press, San Francisco, 1984.

Internationale Künslergremium - Ausstellung (kat.), Museum Fridericianum, Kassel, 1984.

Löbach,  B.  (szerk.):  International  Artists’  Postage  Stamps, Designbuch  Verlag, Cremlingen, 1985.

Moeglin-Delacroix, A. (szerk.): Livres d’Artistes (kat.), Centre Georges. Pompidou, Párizs, 1985.
    
Pretzell, R.–Milch, Th. (szerk.): Zwanzig Jahre Rainer Verlag, Rainer Verlag, Berlin, 1986.

Staeck, K.: Ohne die Rose tun wir’s nicht, Edition Staeck, Heidelberg, 1986.

Heinz Liesbrock: Angst vor Moholy-Nagy?, : Frankfurte Allgemeine Zeitung, 21. April, Frankfurt, 1987.

Alles immer zweimal Sagen – Endre Tót Aktionen, Kölner Stadt – Anzeiger, 17-18. Juni, Köln, 1987.

Strauss, T. (szerk.): Wer hat Angst vor Moholy-Nagy?–Ungarische Künstler in Deutschland (kat.), Osteuropäisches Kulturzentrum, Köln, 1987.

Szabadi Judit: Hagyomány és korszerûség, Magvetõ Kiadó, Budapest, 1987.

On / Over – Selected Actions in the Art of 1960–87 (kat.), National Museum in Warsaw, Varsó, 1988.

Endlich, S.–Höynck, R.: Blickwechsel. 25 Jahre Berliner Künstlerprogramm, Argon Verlag, Berlin, 1988.

Thomas Strauss: Die Osteuropäer am Rhein,in: Kunst Köln, 1988/3.

Sinkovits Péter: Gesztus és mûvészeti érték, : Mûvészet, 1988/5.

Sinkovits Péter: A magyar avantgárd Székesfehérvárról nézve, in: Mûvészet, 1988/5.

Földes Emilia (szerk.): Meisterwerke der Ungarischen Moderne (kat.), Schloß Plakenwarth, Graz, 1989.

Földes E. - Mattyasovszky P.: Tót Endre. Absztrakt expresszionista munkák 1963-1968, Fõvárosi Képtár Kiscelli Múzeum, Budapest, 1989.

Strauss, Thomas: Endre Tóts leibliche Gedanken, in: Symbol, 1989/11.

Sinkovits Péter: A pillanat méltósága (Tót Endre kiállítása a Kiscelli Múzeumban), in: Mûvészet, 1990/1.

Dinges, Christiane (szerk.): Künstler in Köln, Wienand Verlag, Köln, 1990.

Leere und Negation, in: Prinz, 1990/6.

Fráter Z. –Petõcz A.: Médium-Art. Válogatás a magyar experimentális költészetbõl, Magvetõ Kiadó, Budapest, 1990.

Rapp, J.: Endre Tót. Arbeiten des Gebürtigen Ungarn, Kunstforum International, 1991/6-7.

Sinkovits P.: Dokumentum Korniss Dezsõ mûhelyérõl. Levélinterjú Tót Endrével, : Új Mûvészet, 1991/5.

Beke László - Nagy Ildikó: Hatvanas évek. Új törekvések a magyar képzõmûvészetben (kat.), Magyar Nemzeti Galéria, Képzõmûvészeti Kiadó, Budapest, 1991.

Perneczky Géza: Tót Endre kiállítása Kölnben, in: Új Mûvészet, 1992/5.

Strauss, Thomas: Tót Endre legsajátosabb gondolatai, in: Új Mûvészet, 1992/5.
 
Hansen, E. D.–Block, R. (szerk.): Mit dem Kopf durch die Wand- Sammlung Block (kat.), Statens Museum for Kunst, Koppenhága, 1992.

Gálig Zoltán: Régi idõk–új idõk. (Tót Endre konceptjei a Szombathelyi Képtárban), in: Új Mûvészet, 1992/12.

Keserü Katalin: Variációk a pop artra. Új Mûvészet Kiadó, Budapest, 1992.

Beke László: Tót Endre, TÓTal zer0s, : Kritika, 1992/9.

Jappe, E.: Performance, Ritual, Prozess, Prestel Verlag , München, New York, 1992.

Wilfried Dörstel: A kép távolléte. (Ford. Jósvai Lídia), in: Balkon, 1994/5.

Europa, Europa – Das Jahrhundert der Avantgarde in Mittel – und Osteuropa (kat.), Kunst- und Ausstellungshalle der Bundesrepublik Deutschland, Bonn, 1994.

Lehmann, .Weibel,.(szerk.):Ästhetik der Absenz. Bilder zwischen Anwesenheit und Abwesenheit, ünchen,Verlag Klinkhardt & Biermann, 1994.

Sinkovits Péter: Ámokfutás a korszerûség felé (Beszélgetés Tót Endrével), in: Új Mûvészet, 1995/10.

Bordács Andrea: Egy esõcsináló örömei (Tót Endre Semmi sem semmi címû retrospektív kiállítása), : Új Mûvészet, 1995/10.

Kollár József: Mi van? Semmi. (Tót Endre Semmi sem semmi címû retrospektiv kiállításáról), in: Új Mûvészet, 1995/10.

Hajdu István: TÓTaIJOYS (Beszélgetés Tót Endrével), in: Balkon, 1995/6–8.

Timár Katalin: A hiány jelenvalósága. Semmi sem semmi, Tót Endre kiállítása. in: Balkon, 1995/6-7-8.

Hajdu István: Az öröm szubsztanciája. (Beszélgetés Tót Endrével), in: Beszélõ, 1995/6.

Block, R. -Knapstein G. - Bodenmüller C.:  Eine lange Geschichte mit vielen Knoten: Fluxus in Deutschland, 1962-1994 (kat.), Institut für Auslandsbeziehungen, Stuttgart, 1995.

Tót Endre: Semmi sem semmi. Retrospektív 1965-1995 (kat.), Mûcsarnok, Budapest, 1995.

A. M. Fischer–B. M. Thiemann (szerk.): Sammlung Speck. Museum Ludwig Köln, Oktagon
 Verlag, Köln, 1996.

Röde r, R. (szerk.): Osteurpa Mail Art im Internationalen Netzwerk (kat.), Staatliches Museum Schwerin, 1996.

Bordács Andrea–Kollár József: Elõkészítetlen véletlen (Fluxus Németországban 1962–92), in: Új Mûvészet, 1997/3.

Sinkovits Péter: A mi 60-as éveink (A magyar neoavantgárd 1965–72), in: Új Mûvészet, 1998/5.

Beke László (szerk.): Mail Art szöveggyûjtemény, Budapest, Mûcsarnok, 1998.

Beke László (szerk.): Mail Art. Kelet-Európa a nemzetközi hálózatban, Mûcsarnok, Budapest, 1998.

Bordács Andrea, Kollár József: Tükörország Nárcisszusza. Tót Endre önarcképe mint a mûvészet metaforája, in: Új Mûvészet, 1999/10.

Hajdu István: Elõbb –utóbb: Rongyszõnyeg az Avantgarde-nak, Budapest, Orpheusz Kiadó, 1999.

Bordács Andrea: Éljen a szerelem! (Tót Endre erotikus képei), : Élet és Irodalom, 1999/11.
 
Perneczky Géza: Sötétben Picassóval (Tót Endre kiállítása a kölni Ludwig Múzeumban), : Mûértõ, 1999/6.

Perneczky Géza: „Semmivel” fertõzött múzeumok (telefoninterjú Tót Endrével), : Mûértõ, 1999/10.

Kisters, Jürgen: Endre Tót, : Kunstforum, 1999/6–7–8.

Hegyi Lóránd (kurátor): Aspekte/Positionen – 50 Jahre Kunst aus Mitteleuropa (szerk.), Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig Wien, Bécs, 1999.

Block, R. (szerk.): Chronos & Kairos – Die Zeit in der zeitgenössischen Kunst (kat.), Museum Fridericianum, Kassel, 1999.

Fischer A. M. (szerk.): Who's Afraid of Nothing? Absent Pictures (kat.), Museum Ludwig, Köln, 1999.

Forián Szabó Noémi: Távollévõ képek (Beszélgetés Tót Endrével), : Balkon, 2000/1–2.

Friedman, Ken: Csend a fordulóponton, (ford: Forián Szabó Noémi), in: Balkon, 2000/1.

Nézõpontok - pozíciók: mûvészet Közép-Európában, 1949-1999 (kat.), Kortárs Mûvészeti Múzeum - Ludwig Múzeum, Budapest, 2000.

Badovinac, Z. (szerk.): The Art of Eastern Europe in Dialogue with the West, Ljubljana. 2002.    

Bordács Andrea: A képtelenség bookéja (Tót Endre mûvészkönyvei), : Új Mûvészet, 2002/1.

Latour, B.–Weibel, P. (szerk.): Iconoclash. Jenseits der Bilderkriege in Wissenschaft, Religion und Kunst (kat.), Zentrum für Kunst und Medientechnologie, Karlsruhe, MIT Press, Cambridge, 2002.

Block, R.: 40 Jahre: Fluxus und die Folgen(kat.), Museum Wiesbaden, Wiesbaden, 2002.

Huthe r, Ch.: 40 Jahre: Fluxus und die Folgen: 15 Orte im Innen- und Ausenraum, in: Kunstforum, 2002/11– 12.

Superstars. Das Prinzip der Prominenz. Von Andy Warhol bis Madonna (kat.), Wien, Hatje Cantz Verlag, Ostfildern, 2003.

Bordács Andrea-Kollár József-Sinkovits Péter: Tót Endre, Új Mûvészet Kiadó, Budapest, 2003.

Perneczky Géza: Totál mellé, in: Új Mûvészet, 2003/10.

Százados L. - Izinger K. - Sasvári E. (szerk.): Tóth Endre: Korai munkák 1964 - 1968 (kat.), Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár, 2003.

Awantgarde w cieniu Jalta, Dom Wydawniczy Rebis, Poznañ, 2005

Tatai Erzsébet: Neokonceptuális mûvészet Magyarországon a kilencvenes években, Budapest, Praesens, 2005.

Dirk Schwarze: Vom Wort zum Bild und umgekehrt, : Kunstforum, 2006/5-6.

Eye on Europe: Prints, Books & Multiples. 1960 to Now (kat.), The Museum of Modern Art, New York, 2006.

Heinrich B. (szerk.): Endre Tót. Semmi sem semmi, Kunsthalle Fridericianum, Kassel, 2006.

Petra Stegmann (szerk.): Fluxus East – Fluxus-Netzwerk in Mittelosteuropa. Kulturstiftung des Landes, Bethanien, Berlin, 2007.

Kemp-Welch Klara: Affirmation and Irony in Endre Tót's Joy Works of 1970s, in: Art and Politics: Case-Studies from Eastern Europe, Dr. Linara Dovydaityt - Vytautas Magnus (szerk.), University Kaunas, 2007.

Kornelia Röder: Topologie und Funktionsweise des Netzwerks der Mail Art. Salon Verlag, Schwerin, 2008.

Beke László: Elképzelés. A magyar konceptuális mûvészet kezdetei. Beke László gyûjteménye 1971, Budapest, 2008.

Tót Endre: Örülök, ha egyik mondatot a másik után írhatom, Noran Kiadó, Budapest, 2009.

Nollert, A. (szerk.): Who killed the painting?, Weserburg Museum für Moderne Kunst, Neues Museum Nürnberg, 2009.

Macel C. - Mytkowskain J. (szerk.): Promises of the Past: A Discontinuous History of Art in Former Eastern Europe, Centre Georges Pompidou, Párizs, 2010.

Deczki Sarolta: TÓTalJOY avagy glaudeo ergo sum (Tót Endre: Örülök, ha egyik mondatot a másik után írhatom. Állva és fennhangon olvasni.) in: Élet és Irodalom, 2009/11.

Fehér Dávid: Képrombolás a kép nevében, in: Élet és irodalom, 2010/6.

Marta Smolinska (szek.): Interview, : ARTluk,Varsَ, 2010/12.

Bordács Andrea: Egy világpolgár mûvész utazásai térben és idõben – Tót Endre kiállításai 2010-ben, in: Artmagazin 2010/6.

Keserü Katalin: ÖRÜLÖK, in: Holmi, 2010/11.

Boros Lili: Megérteni a megértést, in: Mûértõ, 2011/10.

Pohlen, A.- Berg S.: Fonds zur guten Aussicht. Kunstfonds 1980–2010, für Moderne Kunst, Nürnberg, 2011.