Walzer - Csutak Magda és Erdély Miklós kiállítása

Helyszín: acb Galéria, acb Attachment
Dátum: 2015. jún. 17. – júl. 23.
Leírás

Az Erdélyből 1977-ben Ausztriába áttelepült Csutak Magda (1945) és Erdély Miklós (1928–1986), akinek ősei a 19 század végén költöztek Marosvásárhelyről Budapestre, 1985. június 17–22 között rendezték meg közös kiállításukat Csutak bécsi műteremlakásában. Egy kisebb, közös kiállítási térként használt helyiséghez csatlakozó két szomszédos szobában különböző anyagokból és tárgyakból egy-egy önálló environmentet építettek fel. A két művésznek az anyagokkal kapcsolatos hasonló felfogása vezetett a részleteiben fogalmilag is átgondolt, de az általuk használt anyagok találkozása révén mégis spontán módon alakuló kiállításhoz, melynek meghívóján Csutak műteremlakása ablakának kereszt-motívuma volt látható. A bécsi Józsefvárosban található „polgári” lakás egykori miliőjének nyomait még őrző lakásműterem három szobájának téri elrendezése (alaprajza), falai és ablak- és ajtónyílásai határoztak meg az adott téri és időbeli szituációban a kiállítás önmagában is jelentéssel bíró alapsémáját, amelyben a két alkotó emberi, szellemi, és művészeti alapállásának különbségei és azonosságai formát („testet”) öltöttek. A kiállítás konkrét témáját a zsidó– keresztény vallás és kultúra kettősége és egysége adta, ám a tematika ilyen egyértelmű, nyilvános megnevezéséről 1985-ben még nem lehetett szó.

Harminc évvel az egykori kiállítás után az acb Galériában kerül sor első ízben a két alkotó közös kiállításának részleges rekonstrukciójára. Csutak az egykori environmentek aktuális kialakítását a galéria tereinek adottságaihoz igazította. A legfontosabb változás az 1985-ös elrendezéshez képest, hogy az acb Galéria egyik terében nincsenek ablakok, tehát az egykor emblémává váló keresztmotívumos ablakok hiányoznak. A másik alapvető változás, hogy 2015-ben a közös kiállítást Csutak egyedül, Erdély Miklós nélkül mutatja be – egy más, új szituációban. A megőrzés, a prezentálás, és az emlékezés kulturális feladatai mellett egyéni motívumként jelenik meg a kiállítás főcímébe emelve a személyes visszaemlékezés legadekvátabbnak tűnő „anyaga”: a Walzer.

Szőke Annamária, EMA

Támogató: NKA


Mutass többet