Rövidfilm és kültéri kiállítás a Pécsi Műhely zománcműveiről
Keserü Katalinnal Széchenyi-díjas művészettörténésszel a Budai Arborétumban sétáltunk, ahol az ott kihelyezett zománcművekről, Lantos Ferencről, a természet és az ember kapcsolatáról, valamint az ötvenéves bonyhádi zománcművészeti alkotótelepről beszélgettünk.
A rövidfilmben körbejárt, ideiglenesen a természetben kiállított művek felidézik Lantos Ferenc és a Pécsi Műhely köztérrel, az ipari gyártással, az épített környezettel és a természettel párbeszédet folytató műveinek a történetét, amelyet az acb Galéria másfél évvel ezelőtt a Vasarely Múzeummal együttműködésben egy átfogó kiállítás és egy katalógus formájában már feldolgozott. Az ötven éve megrendezett, Lantos Ferenc vezette zománcgyári rezidenciaprogramok keretében a meghívott művészek saját alkotói elképzeléseiket valósíthatták meg a vaslemezre magas hőfokon égetett ipari zománcfesték technikájának és a gyár infrastruktúrájának segítségével. Az egyéni (legfőképp absztrakt geometrikus és szeriális-jellegű) alkotások összeségükben a Lantoshoz köthető vizuális programba ágyazódtak, amely célul tűzte ki az alkotói szerepek (építészek, tudósok, munkások, művészek), valamint az alkotás típusainak (képzőművészeti, iparművészeti) egyforma jelentőségét és hibridizációját. A társadalmi léptékű, gyári kapacitásokra hangolt alkotási folyamat, a köztéri művészet, az integrált városi tervezés eszméje olyan élő hagyományok és művészettörténeti előzmények felől is olvasható, mint a pécsiek által is szervezett Bauhaus-iskola, Moholy-Nagy László zománcművei, a pécsi Victor Vasarely vagy Kepes György nézetei és praxisa. A bonyhádi zománcművészeti alkotótelep mindemellett a magyar kultúrpolitika absztrakt művészethez, a modernizmushoz és a helyi hagyományokhoz való viszonyának is pillanatfelvételét nyújtja, s egyben kódolja a Pécsi Műhely avantgárd, világszinten is egyedi land-art művészetének kibomlását is.
Lantos Ferenc és a Pécsi Műhely a zománcokat falburkolati dekorációkként beltéren, de többször is a természetben állította ki. Ez részben a lantosi, természetközpontú festői életműből, részben az igényesen alakítható közösségi terek iránti affinitásból adódott. Keserü Katalin Lantos monográfusaként és a zománcok történelmi jelentőségű felhasználásának és kihelyezésének tanújaként, nem utolsó sorban pécsiként sétálta be velünk a Budai Arborétumot, ahol az acb Galéria gyűjteményében található zománcok ideiglenes helyet találtak maguknak.
Az erről készült film, mint az acb Galéria ötödik online kiállítása, a COVID-19 világjárvány alatt a művek társadalomban betöltött szerepére és azok hozzáférhetőségére is rákérdez, miközben az épített és természeti környezethez való viszonyunk egyre sürgetőbb újragondolását is felveti.
Külön köszönet Keserü Katalinnak.
![](/app/default/assets/2020_csoportos_enteriorok/exhibition_2020_kerteszeti_zomanc_ATD_2094.jpg?v=1645036091)
![](/app/default/assets/2020_csoportos_enteriorok/exhibition_2020_kerteszeti_zomanc_ATD_2128.jpg?v=1645036093)
![](/app/default/assets/2020_csoportos_enteriorok/exhibition_2020_kerteszeti_zomanc_ATD_2130.jpg?v=1645036095)
![](/app/default/assets/2020_csoportos_enteriorok/exhibition_2020_kerteszeti_zomanc_ATD_2135.jpg?v=1645036097)
![](/app/default/assets/2020_csoportos_enteriorok/exhibition_2020_kerteszeti_zomanc_ATD_2144.jpg?v=1645036099)
![](/app/default/assets/2020_csoportos_enteriorok/exhibition_2020_kerteszeti_zomanc_ATD_2146.jpg?v=1645036101)
![](/app/default/assets/2020_csoportos_enteriorok/exhibition_2020_kerteszeti_zomanc_ATD_2148.jpg?v=1645036104)
![](/app/default/assets/2020_csoportos_enteriorok/exhibition_2020_kerteszeti_zomanc_ATD_2160.jpg?v=1645036105)
![](/app/default/assets/2020_csoportos_enteriorok/exhibition_2020_kerteszeti_zomanc_ATD_2169.jpg?v=1645036107)
![](/app/default/assets/2020_csoportos_enteriorok/exhibition_2020_kerteszeti_zomanc_ATD_2173.jpg?v=1645036109)
![](/app/default/assets/2020_csoportos_enteriorok/exhibition_2020_kerteszeti_zomanc_ATD_2190.jpg?v=1645036111)
![](/app/default/assets/2020_csoportos_enteriorok/exhibition_2020_kerteszeti_zomanc_ATD_2194.jpg?v=1645036114)
![](/app/default/assets/2020_csoportos_enteriorok/exhibition_2020_kerteszeti_zomanc_ATD_2198.jpg?v=1645036116)
![](/app/default/assets/2020_csoportos_enteriorok/exhibition_2020_kerteszeti_zomanc_ATD_2202.jpg?v=1645036089)
![](/app/default/assets/2020_csoportos_enteriorok/exhibition_2020_kerteszeti_zomanc_ATD_2207.jpg?v=1645036119)
![](/app/default/assets/2020_csoportos_enteriorok/exhibition_2020_kerteszeti_zomanc_ATD_2223.jpg?v=1645036121)
![](/app/default/assets/2020_csoportos_enteriorok/exhibition_2020_kerteszeti_zomanc_ATD_2230.jpg?v=1645036123)
![](/app/default/assets/2020_csoportos_enteriorok/exhibition_2020_kerteszeti_zomanc_ATD_2239.jpg?v=1645036125)
![](/app/default/assets/2020_csoportos_enteriorok/exhibition_2020_kerteszeti_zomanc_ATD_2243.jpg?v=1645036127)
![](/app/default/assets/2020_csoportos_enteriorok/exhibition_2020_kerteszeti_zomanc_ATD_2249.jpg?v=1645036129)
Művészek
Kiadvány
![](/app/default/assets/kiadvanyok/84401a769f90a8f3cd53b422cd57e0c2.jpg?v=1645023040)
Égetett geometria - Zománcművészeti kísérletek Bonyhádon (1968-1972)
8000 HUF, 20 EUR