Mladen Miljanović
Egyidejű emlékmű
Helyszín: | acb Attachment |
Dátum: | 2022. márc. 11. – ápr. 14. |
Megnyitó: | 2022. márc. 10. 18:00 |
Leírás
Az acb Attachment büszkén mutatja be Mladen Miljanović (1981) legújabb, az elmúlt két év során született munkáit, amelyek a jelenlegi zavaros időkből táplálkoznak, különös tekintettel a halál társadalmi, politikai, illetve kulturális médiareprezentációira. A művész erősen mediatizált világunk szemszögéből vizsgálja, hogy a világjárvány hogyan alakította át vizuális valóságunkat, illetve azt, ahogyan a halálról kommunikálunk puszta számok, adatok, grafikonok és statisztikák segítségével.
Az építészet archetípusaival játszva a galériát olyan hibrid teremmé alakítja át, amely egy szakrális tér és egy kereskedelmi üzlet hangulatát ötvözi. A művek első pillantásra napjaink rendszeresen használt média- és kommunikációs eszközeit – számítógépeket, mobiltelefonokat, táblagépeket, digitális tévéképernyőket – idézik. Ezek a tárgyak azonban megtévesztőek. A fekete gránitból készült, kézzel vésett tárgyak minden részletükben tökéletes hasonmásai a valódiaknak, miközben egyértelműen utalnak a sírkövek esztétikájára is, az örök emlékezet néma, mozdulatlan és rideg mementóiként sorakozva.
-
Mladen Miljanović (1981, Zenica, Bosznia-Hercegovina), a nemzetközi és regionális tevékenységükkel a regionális művészeti színteret meghatározó művészek középgenerációjának tagja. Művészeti gyakorlata olyan konceptuális szemléleten alapul, amely saját környezetét és életkörülményeit kérdőjelezi meg. Munkásságának legfőbb mozgatórugója egyrészt egy olyan országban való felnövekedés tapasztalata, amelyet elpusztított, elszegényített, etnikailag és területileg megosztott és elszigetelt a háború, illetve az azt követő időszak, másrészt a tartalékos tisztképző katonai iskolában kapott formális oktatás és a kőfaragó műhelyben végzett munkája. A háború következményei és a katonai iskolában szerzett ismeretek egyaránt a művészeti gyakorlatának alapvető hivatkozási alapját képezik. Festőtanoncként szerzett ismereteire építve az új médiumokat és konceptuális stratégiákat egyfajta pluralista, elkötelezett és gyakran felforgató kortárs szemléletben ötvözi, amelyben a művészet nem cél, hanem eszköz.
Mladen Miljanović egyéb csoportos kiállítások mellett részt vett az 55. Velencei Biennálén, a 15. Busani Biennálén és nemrégiben a 13. Kairói Biennálén. Egyéni projektjeit többek között a MUMOK - Bécs (2010); a Gallery MC - New York (2012); az acb Galéria - Budapest (2014-2017); az A+A Galéria - Velence (2012); a Szerb Kortárs Művészeti Múzeum, Banja Luka (2008); illetve a Neue Galerie, Graz (2007) állította ki. Olyan regionális és nemzetközi díjak nyertese, mint pl: a „30. Nadežda Petrović Emlékdíj” 2020, Čačak (Szerbia); a „Fehér Aphroid Díj” 2019, Maribor (Szlovénia); a „Henkel Művészeti Díj” 2009, Bécs (Ausztria); a „Zvono” díj 2007, SCCA Szarajevó (Bosznia-Hercegovina).