Kendell Geers
SeaSonSinHell
Helyszín: | acb Galéria |
Dátum: | 2016. jan. 15. – márc. 03. |
Leírás
Az Egy évad a pokolban (Une Saison en Enfer, 1873), Arthur Rimbaud prózavers-ciklusa ihlette kiállítás címválasztásával Kendell Geers egyértelmű utalást tesz azokra a sötét kilátásokra, amelyek elé napjainkban nézünk, különös tekintettel éghajlatunkra. Az eredeti Season – ‘évad’, ‘évszak’ – szó többes számba tétele révén a politika mellett a természetre is rámutatva hívja fel a figyelmet arra, milyen hosszú távú kedvezőtlen hatást gyakorolnak a globális folyamatok az évszakokra.
A kiállításon a művész különböző sorozataihoz kapcsolódó új műveit láthatjuk. A Lélek teste (Flesh of the Spirit) sorozat kézzel mintázott és bronzba öntött darabjai egy vízió megtestesülései a bőrszíne és az európai szemléletmód által közvetített identitása közötti csapdában vergődő, magát mindenekelőtt afrikaiként meghatározó művészről. A maszkok készítésénél afrikai törzsi maszkokból indul ki, s ezeket a műalkotásokat változtatja át kortárs „mű-termékekké”.
A Vaskor (Age of Iron) sorozat – melynek címét a dél-afrikai Nobel-díjas író, J. M. Coetzee 1990-ben írt regényétől kölcsönözte – rozsdával rajzolt darabjai első látásra finom, érzékeny rajzoknak tűnnek. Közelebb lépve azonban zavarba jövünk, mikor felfedezzük, hogy a középkori színes ólomüvegablakokat idéző, fehér, csipkeszerű ornamentális motívum nem más, mint egymásba fonódott pengedrótok bonyolult mintázata által hagyott negatív nyomok. Kendell Geers az 1990-es évek óta dolgozik dróthálókkal és pengedrótokkal, ugyanis ezt az anyagot Dél-Afrikában találták fel, s a világszabadalom tulajdonosa mind a mai napig egy dél-afrikai vállalat. Ebben az anyagban nyer kifejezést Geers művészetében a fehér bőrszíne és afrikaisága között feszülő ellentmondás, a szemléletmód börtönbe zárása, az identitás korlátok közé kényszerítése.
„»Sose tartoztam ehhez a néphez; sohase voltam keresztény; abból a fajtából származom,
amely énekelt a halálos gyötrelemben; nem értem a törvényeket; nincs erkölcsi érzékem,
tudatlan fickó vagyok: tévedtek.«
Igen, az én szemem csukva van a ti világosságotok számára. Állat vagyok [...].”
(Egy évad a pokolban, Kardos László fordítása)
Kendell Geersnek a művészt pengedrót-koronával ábrázoló, az európai spirituális és történelmi referenciák sokaságát felidéző SacredScaredScarred (Szent Rémült Sebzett) c. önarckép fotójára rímelő Vaskor-sorozata napjaink kontextusában egyértelműen összefüggésbe hozható az Európai Unió keleti – nevezetesen magyar, szerb, horvát, szlovén és bolgár – határain elszaporodó szögesdrótkerítésekkel és a falépítés történelmi hagyományaival, a kereszténység védelmére az ókori Róma ideje óta emelt védőbástyáktól kezdve a nyugati hatalmakat és a szovjet tömböt elválasztó vasfüggönyig.
----------------------
Kendell Geers 1968 májusában született dél-afrikai művész, jelenleg Brüsszelben él.
A fotográfia, a festészet, a rajz, a szobrászat, az installáció és a performansz műfajaiban alkotva készíti kritikus, humoros és harcos szellemű, a társadalmi szabályokat és előírásokat kikezdő műveit a művészettörténettől a pornográfiáig, az ikonográfiától a giccsig, illetve a rasszista vagy vallási sztereotípiákkal kapcsolatos összetett politikai utalásokig terjedő legkülönbözőbb referenciák mozgósításával.
Részt vett többek között a 11. kasseli documentán (2002), a 29. Sao Pauló-i Biennálén (2010) és az 52. velencei Biennálén (2007).
Legfontosabb egyéni kiállításai: States of Emergency, Vienna Secession, Bécs (1999), Sympathy for the Devil, Palais de Tokyo, Párizs (2002), Irrespektiv, Stedelijk Museum voor Actuele Kunst, Gent (2007) és MOCA, Musée d'art contemporain de Lyon (2008), Kendell Geers 1988-2013, Haus der Kunst, München (2013).
A kiállítás az NKA és a belga Flamand közösség kulturális minisztériumának támogatásával jött létre.