Katarina Šević & Tehnica Schweiz: IMPERATORES PROVINCIAE
Helyszín: | acb Attachment |
Dátum: | 2013. szept. 13. – okt. 11. |
Leírás
A kiállítás Katarina Šević és a Tehnica Schweiz új összetett művészeti projektje, a „Gasium et Circenses”, dokumentációjára épül. A kutatóprojekt fókuszában az Gázgyári Művelődési Ház elhagyott szabadtéri színpadja és annak közvetlen környezete áll. Az alkotók a történelmi emlékezés kérdésfelvetéseit, a hely konnotációit és „elfeledett múltját”, a korok egymásra rétegződését vizsgálják. A rétegek a Római Birodalomig nyúlnak vissza. A gyártelep épületei – az 1910-es években épült Gázgyári Lakótelep, maga a Gázgyár és a Gázgyári Művelődési Ház – az ókori Aquincum területén helyezkednek el. Az ókortól napjainkig látványos történelmi és kulturális fejlődés ment végbe, a terület ilymódon a perifériák jellegzetes történelmi színpadává vált. Az utóbbi időben például az elhagyatott művelődési házat a Budapesti Történeti Múzeum használja leletraktárként.
A mű egy történelmi rekonstrukciós kísérlet, ami több médiumban valósul meg egyszerre: kültéri élőkép performansz, fotósorozat és installáció. Alapkérdéseit egy levelezés kórusművé való átirata tartalmazza. Ez a levelezés alapvető kérdéseket vet fel művész és múzeum kapcsolatáról, a történelmi kanonizációról és az emlékezés politikájáról. A kutatás alapján jött létre a Gasium et Circenses élőkép előadás is, melyet a Tárna Hősei Társulat adott elő a Gázgyári Művelődési Ház szabadtéri színpadján. Az előadásról dokumentáció készült.
A kiállításon a kutatásról és a performanszról készített dokumentáció, és a hozzájuk kapcsolódó tárgyak kerülnek bemutatásra, a megnyitón pedig elődásra kerül a levelezés alapján készült felolvasó-performance.
A kiállítással egyidőben Gasium et Circenses címmel könyv jelenik meg, mely tartalmazza a projekt fotódokumentációját és a performansz szövegkönyvét. A publikációt a Lumen Fiók, a Lumen Fotóművészeti Alapítvány kiadói programja adja ki.
A Tehnica Schweiz művészkollektíva László Gergely (1979) és Rákosi Péter (1970) együttműködéséből jött létre. A Tehnica Schweiz intenzív kutatómunkán alapuló projektjei általában a közösség és együttműködés témája körül csoportosulnak, és gyakran épülnek nagyszámú önkéntes részvételére. Katarina Šević (1979) és a Tehnica Schweiz az elmúlt évek során több olyan projektben működtek együtt, amelyek a közösségi viselkedési mintákat vizsgálták és dolgozták fel dokumentációs és performatív formában.
Katarina Šević és a Tehnica Schweiz tagjai a Lumen Fotóművészeti Alapítvány képviselői. Katarina Šević és László Gergly az Impex – Kortárs Művészeti Szolgáltatónak társalapítója.
A kiállítást támogatta: NKA