Gróf Ferenc
"or firing of a red star alert"
Helyszín: | acb Attachment |
Dátum: | 2018. júl. 06. – aug. 03. |
Leírás
Gróf Ferenc 2016-17 folyamán egy különleges rezidenciaprogram résztvevője volt. A „Container Residency” nemzetközi pályázatának nyertesei a ZIM hajózási vállalat konténerhajóin utaztak különböző tengeri útvonalakon. A művészek konténer-stúdiójukban készült projektjeit egy csoportos kiállítás keretében mutatta be a hong kong-i Para Site a múlt évben. Az acb Attchement nyári kiállításaként Gróf Ferenc először mutatja be Európában a "Haifa-Isztambul-Novorosszijszk-Odessza" útvonal inspirálta munkáit.
A kiállított grafikai intervenciók a tengeri kereskedelem szemiotikájával foglalkoznak, feltárva annak a referenciarendszerek néhány aspektusát, amely e globális iparág alapjául szolgál. A Harmonizált vetület / Harmonized projection című nagyméretű mű a Harmonizált Áruleíró és Kódrendszer és a Buckminster Fuller által tervezett Dymaxion-vetület montázsa. A nemzetközi kereskedelem alapját képező vámtarifa enciklopédia szövegmasszája kitölti az ikozaéderre vetített világtérkép kontúrjait. A Fuller-féle vetület a kontinenseket szinte egybefüggő szigetként ábrázolja, míg a Harmonizált rendszer huszonegy áruosztályba sorolt vámtételei felölelik a kereskedelmi forgalomba kerülő szinte összes tárgyat, az állati eredetű termékektől a művészeti alkotásokig.
Az Olcsó lobogók / Flags of convenience című sorozaton a ZIM Shekou fedélzetén készített fotók jelennek meg. A fotók kompozicionális és motivikus párhuzamokat mutatnak olyan nemzetek zászlóival, amelyekben nyitott a hajók honosságának regisztrációja. A világ hajóinak több mint a fele közlekedik „olcsó lobogó” alatt, ezek közé tartozik a kiállítás zászlói által megidézett Antigua, Bahama-szigetek, Ciprus, Málta és Marshall-szigetek. Gróf a zászlók földre hajításának gesztusával a nemzeti határok és zárt identitások összeomlását sugallja, miközben Gelij Korzsev szovjet festő ikonikus munkáját is megidézi.
A hajóút folyamán forgatott videókat Gróf állókép-szekvenciákká alakította át, majd tengerészetben használt jeleket festett rájuk, melyek egy meg nem valósuló film vizuális forgatókönyvének elemeit képezik, utalva Moholy-Nagy „A nagyváros dinamikája” című filmvázára. A kiállításon a sorozat első darabja (Container film, seq.01) szerepel, melyen egy az Égei-tengeren, a konténerhajó tatjáról rögzített képsorozat látható, a kiállítás címét adó piktogrammal.