Csörgő Attila
Narancs-tér
Helyszín: | acb Galéria |
Dátum: | 2004. feb. 27. – márc. 26. |
Leírás
Csörgő Attila alkotásait az acb-ben két csoportos kiállításon is megtekinthette a közönség 2003-ban. A művésznek 2004. márciusában Platonic Love címmel retrospektív jellegű kiállítása nyílik a University of Cambridge (Cambridge, UK) művészeti galériájában, a Kettle's Yard-ban. Csörgő alkotásai megtalálhatók a Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeum, a Kortárs Művészeti Intézet, a Paksi Képtár, a Magyar Nemzeti Galéria, a pécsi Modern Magyar Képtár, a BTM - Fővárosi Képtár és számos külföldi múzeum kollekciójában.
Csörgő Attila (1965) a Magyar Képzőművészeti Főiskola (ma: Egyetem) festő és intermédia szakán végzett, tanulmányai közben egy tanévet az amsterdami Rijksakademie van den beeldende kunsten ösztöndíjasaként töltött el.
1994-ben a Derkovits-, 1998-ban a Smohay-ösztöndíjat nyerte el.
Csörgő Attila művészetét, egészen a pályája kezdetétől, nemcsak a magyarországi, hanem külföldi intézmények és kurátorok is figyelemmel kísérik. Neve a nyugat-európai műtárgypiacon is ismert. Munkái az elmúlt években a ljubljanai Galerija Gregor Podnar képviseletében sikeresen szerepeltek rangos művészeti vásárokon, pl. a berlini ArtForumon és az Art Basel-en.
Az 1990-es évek eleje óta rendszeresen meghívják olyan jelentős kiállításokra, mint a Germination (Ludwig Forum für internationale Kunst, Németország), a Jenseits von Kunst (Ludwig Múzeum, Budapest - Neue Galerie, Graz, Ausztria) vagy az After the Wall / A fal után (Moderna Museet, Stockholm / Kortárs Művészeti Múzeum - Ludwig Múzeum, Budapest). Csörgő Attila a 8. Isztambuli Biennálén (2003) önállóan, a 22. Sao Paolo-i Biennálén (1994), a 48. Velencei Biennále (1999) Magyar Pavilonjában több művésszel közösen képviselte Magyarországot.
Műfaji szempontból Csörgő munkái a kinetikus szobrok közé sorolhatók. Egyszerű geometriai és matematikai elvek alapján megtervezett szerkezeteinek legfontosabb eleme ugyanis a mozgás, illetve sok esetben a mozgás és egy bizonyos fényhatás kölcsönös jelenlétéből és egymásrahatásából létrejött effektus.
A műveihez felhasznált anyagok változatosak (olaj, víz, homok, zseblámpaizzó, fa, papír, ventillátor, elektromotor, fotópapír stb.), de kiválasztásuk sohasem öncélú: minden esetben teljes mértékben alárendelődnek a kinetikus szerkezetet működtető fizikai törvényszerűségeknek. Konstrukciói azokat a matematikai és geometriai feladványokat idézik, amelyek megoldása nem lehetséges a bevett, sablonos feladatmegoldó gondolatmenetekből való kilépés, azaz szempontváltás nélkül.
Az acb Galériában 2004 februárjában bemutatandó mű a 2002-ben kidolgozott Fél-tér projekt továbbfejlesztése. A Fél-tér alapgondolata a tér felének lefényképezése volt egy félgömb felületére. Ennek megvalósítására Csörgő egy speciális fényképezõgépet épített. A Narancs-tér kamerája továbblép: csaknem teljes gömbfelületre rögzíti a környező tér látványát. A kamera mozgása a narancs-hámozás függőleges tengely mentén elmozduló, körkörös mozgássorához hasonlítható. A felhasznált fotópapír alapvetően sík, csak narancshéjszerű spirálban összehajtogatott felülete közelít a gömbformához.