Batykó Róbert
Trsh
Helyszín: | acb Galéria |
Dátum: | 2012. feb. 17. – márc. 14. |
Leírás
Batykó Róbert művészi munkásságát fiatal kora ellenére olyan elismerések kísérték eddig, mint a Strabag-díj, a Leopold Bloom Képzőművészeti Díj, vagy az AVIVA-díj jelölés.
Már a kezdetektől megmutatkozott festészetének egyéni karaktere - a tárgyi világ szokatlan látványaiból építkező, a kompozíció és az éles körvonalak tekintetében szigorú, de változatosan texturált, esetleges gesztusokkal variált felületeivel mégis festői stílus.
TRSH című kiállításán Batykó az elmúlt egy évben készült festményeit mutatja be. Témái elsősorban – ahogyan azt a kiállítás címe is sugallja – az eldobott, elhagyott, már nem használt, s így szemétté silányult tárgyak, illetve azok maradványai. A hétköznapi valóság fosszíliáit a nemábrázoló művészet hagyományainak szellemében hozza újra létre, a narratív befogadói tevékenység helyett az észlelés aktusának átélésére ösztönözve a nézőt. Batykót tehát nemcsak ábrázolásának tárgya, hanem a kép kézzel fogható, aktív fizikai jelenléte, az újrateremtés aktusa is foglalkoztatja. A szinte fotószerűen konkrét, absztrakt felületképzéssel kialakított festmények így válnak kozmikussá, így nemesednek ezek a "talált látványok" kulturális metaforákká.
Sajátos újrahasznosításnak lehetünk tanúi, ha az egy kicsavarodott női testre emlékeztető, földre dobott melltartót vagy a kivágott papírdarabkákhoz hasonló, kollázsszerűen halmozott októberi falveleket szemléljük. A kiömlött kávéfoltot Batykó annak amőbaszerű terjeszkedésének folyamatában ábrázolja, élővé avatva az élettelent, és mintha az eldobott cigarettacsikkekből épülő alakzatnak is nagyobb lenne a létjogosultsága, mint a járdaszegélynek.
Ez a festészet egyszerre gyökerezik többek közt a pop artban, a street artban, a graffitiben, a fotórealizmusban vagy a montázshasználattal operáló stílusokban (mint a dadaizmus). Ha nevezhetnénk is Batykó Róbertet Kurt Schwitters és Gerhard Richter mostohagyermekének, mégis sokkal inkább az az érzése az embernek, hogy Batykó művészete úgy épül újra elődeiből, ahogyan festményeinek tárgyai nyernek új és előző életüktől független, önálló létet.