FIAC Paris 2009

2009. 10. 22 - 25.

Az idén először nyílt lehetősége az acb Galériának az egyik legrangosabb nemzetközi művészeti vásáron való részvételre. A kortárs galériák számára fenntartott Cour Carrée de Louvre szekcióban a Videospace Galériával közös standon mutatkoztunk be. Az acb Galéria Várnai Gyula, a Videospace pedig Szabó Eszter és Sugár János munkáit állította ki. (A galéria FIAC-os minisite-ja:www.fiac.com/galerie.html)

Várnai Gyula (1956) a magyar művészek középgenerációjának egyik legjelentősebb alkotója. Munkái számos köz- és jelentős magángyűjteményben megtalálhatók, köztéri alkotásai vannak Dunaújvárosban és Debrecenben. Számos médiumban mozog otthonosan, pályája során készített acélszobrot, optikai jelenségeken alapuló installációt, akusztikus installációt, fotót, digitális printet, animációt, videót, grafikát, objektet, lightboxot, reliefet stb. Témáit előszeretettel választja saját, személyes környezetéből, tapasztalatából, ami lehet egy látvány, egy hétköznapi tárgy (ajtó, polc, ágy, asztal, ruha, könyv), de egy idézet vagy egy természeti törvény ugyanúgy. Képzettsége sokrétű, matematikai, fizikai és zenei tanulmányokat folytatott, mielőtt a képzőművészetet választotta, s talán ebből adódik, hogy műveiben a különféle paradigmákat kellő komolysággal, ámde megfelelő szabadsággal kezeli, amibe olykor a humor is belefér. Várnai egyik fontos művészi erénye, hogy a konceptuális megközelítés líraisággal társul, művei az intellektusra és az érzékelésre egyaránt hatni kívánnak.

A FIAC 2009-en bemutatandó munkákat úgy választottuk ki, hogy a nézőknek lehetősége nyíljon Várnai művészetének az egyszerű, keresetlen mivoltát és a sokrétűségét egyaránt felfedezni. A kiállított művek – egy lightbox, egy grafika, lentikuláris printek* és kisplasztikák – mindegyike a nyelvi jelekkel, illetve azok fizikai megvalósulásával foglalkozik. Szöveg és látvány, jel és kép viszonyát a konceptuális művészet a kezdeteitől fogva centrális problémaként kezeli. Várnai számára ezen túl a betűk, és könyvek, mint a szöveg megtestesülései, külön jelentőséggel bírnak, mivel a középiskolában nyomdászatot tanult. Műveiben a betűk újabb és újabb „szerepkörökben” vannak kipróbálva, hol hangsúlyos motívumok, hol szöveggé állnak össze, hol az általuk kiadott mintázat miatt szerepelnek. A FIAC-on bemutatandó műveken is nyomon követhetjük e motívumok eltérő használatát és az ebből fakadó jelentésbeli különbségekeet: hol a jelszerűség válik hangsúlyossá, vagy a jel- és jelölt kapcsolatának természete válik vizsgálat tárgyává, máskor az utalások folytán a szöveg mint olyan is fontossá válik, a betűkre pedig annak alkotóelemeiként tekintünk. A médiumok – lightbox, lentikuláris print, kisplasztika – mindegyike magában hordozza a térrel való manipulációt, amely további nyomatékot kölcsönöz a művek együttes megjelenésének.


*lentikuláris print: az a technika, amely által a képet térbelinek látjuk, mert amikor a tekintetünket mozgatjuk rajta, az különböző szögekből más és más látványt nyújt.
 

wanderlund.blogspot.com/2009/10/home-decor-inspiration-at-fiac-2009.html

Képek: