From A to B through C

2011.09.16 - 10.14.

 

A kiállítás címe számos értelmezési lehetőséget rejt magában. Utalhat az utazásra, vagy, absztrakt, matematikai referenciája révén az utazás ideájára. Lehet konkrét vagy virtuális, történhet térben vagy időben. Egy út, melyet a művész a mű létrehozása során bejár, az idea megszületésének pillanatától a kiállítótérben való bemutatásáig. Egy megvalósítandó terv, egy elérendő cél, vagy a remélt elismerés. Az út, mely tele van kitérőkkel, amelyen nincs olyan ösvény, mely egyenesen a célhoz vezetne. Ma, a globális művészeti világban művészek, művek, kiállítások utaznak keresztül-kasul a világban, az utazás mind annak intézményi, mind privát szektorának elengedhetetlen velejárója. Nemritkán több földrészt átszelünk, hogy egy vásárra vagy biennáléra eljussunk, a művészek közül pedig sokan egyszerre több országban élnek és dolgoznak.
A cím mindemellett nyelvi játékként utal a kiállítást bemutató galéria nevére is. Az acb Galéria médium- és stílusbeli kötöttségek nélkül alkotó progresszív művészeket képvisel, munkáikra a kritikus innovatív hozzáállás jellemző. Műfajuk aktuális problémáira, felvetéseire keresik a választ, gyakran feszegetve annak határait is. Amikor felmerült a nemzetközi csoportos kiállítás ötlete, olyan, Magyarországon még nem, vagy hosszú ideje nem bemutatott, ám nemzetközileg elismert művészeket választottam, akik mind művészeti koncepciójukban, mind hozzáállásukban az acb Galéria által képviselt szellemiséget tükrözik.

Matt Bryans, aki többek között a londoni TATE-ben is állított már ki, nagyméretű kollázsai és installációi létrehozásához az újságkivágásokat használja alapanyagként. A kivágott képeket különféle roncsolási eljárásoknak veti alá, s belőlük – egyszerre használva tárgy- és dokumentum-mivoltukat – olyan poétikus kompozíciókat hoz létre, amelyek megkérdőjelezik a fotográfia műfaji határait.

Aaron van Erp színes festményein a körülöttünk lévő világ tárgyait és alakjait festi meg kietlen, sivatagszerű tájakba és hatalmas üres terekbe helyezve azokat. Van Erp az egyik legfontosabb képviselője annak a fiatal festőgenerációnak, amely Európában a neoexpresszionizmus újraélesztésén munkálkodik.
A gerillaművészetben is jártas Joep van Liefland holland médiaművész festményeket, rajzokat, videókat készít. Munkái a médiakultúrára reflektálnak, az abban megjelenő anyagokat használja és dekonstruálja, mint például az acb Galériában kiállított nagyméretű szitanyomatain ábrázolt, médiatárolásra és -hordozásra használt eszközök esetében.

Viktor Pivovarov az úgynevezett „moszkvai romantikus konceptualizmus” egyik legjelentősebb művésze. Művészeti karrierjének kezdete a szocialista realizmus hőskorára esett; ekkor rakták le Ilya Kabakovval és Erik Bulatovval közösen annak a konceptuális festészeti nyelvnek az alapját, amely a szovjet vizuális esztétika megújulásának forrása lett. Festményein és rajzain, a konceptuális kiindulás ellenére a tradícionális festészet formai és technikai eszközei is felbukkannak.

Pavel Pepperstein művészete a moszkvai konceptuális iskolával induló hagyomány folytatása, mely leginkább festményei és rajzai stílusában érhető tetten. Témái a globalizáció, Oroszország kolonializálása, a kapitalizmus, a gazdasági egyenlőtlenségek és az orosz kulturális örökség megmentése.

                                     Tanya Rumpff


/index.php?pageid=249