Attachment

Dobokay Máté: Denzitás

Dobokay Máté az acb Attachmentben mutatja be első önálló acb-s kiállítását, ami az elmúlt hat évben kidolgozott sorozataira épül. A Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központban nemrég bemutatott Ag című, a fotográfiai ezüstre összpontosító kiállítása nyomán, a fiatal művész legújabb munkáiban is folytatja azon kémiai vizsgálódásait, amiket 2013-ban kezdett el Hommage à Simon Hantai című sorozatával. Dobokay Máté konceptuális művészeti munkássága a fotográfia határait feszegeti: gyakran kamera nélkül, hosszú kutatási, kísérleti folyamatok eredményeként fedi fel műveiben a fotográfia belső szerkezetét, nyersanyagait, kémiai és fizikai alkotóelemeit. Analitikus munkáiban a papír, a fotográfiai vegyszerek és a kémiai reakciók is művészi vizsgálódásainak eszközei.

Denzitás című kiállítás Dobokay három különböző, 2013 és 2019 között kidolgozott sorozatára épül, és absztrakt, a fotópapír szerkezetét vizsgáló képeken keresztül mutat rá a fotográfia materialitását fürkésző művész praxisára. A festészeti eszközöktől sem visszariadó válogatás különböző minőségekben, különböző hordozókon mutat be változó állapotú ezüstvegyületeket. Ahogy a cím is utal rá, a sorozatok egymás mellé rendelése alkalmat ad a különböző struktúrák, fedettségek, sűrűségek, telítettségek összehasonlítására, mivel a kiindulópont minden esetben ugyanaz: fényérzékeny papír és ezüst.

A magyar közönség által már ismert Hommage à Simon Hantai című sorozatában Dobokay a Hantai által kidolgozott pliage technikáját adaptálta a fotográfia alapanyagaihoz: az összegyűrt, előhívó folyadékba préselt fotópapír redőibe beszivárgó vegyszer lenyomatai a hordozó kihajtásával jelennek meg. Dobokay ezzel a módszerrel párbeszédet kezdeményez a festészet és a fotográfia között is. Az Ezüst papíron című sorozatban a művész használt fixír folyadékból elektrolízissel nyeri ki a fotópapírokból beleoldódott ezüstöt és rézkarc papírra rögzíti a kémiai elem anyagi, tapintható létét, aminek a viselkedése olykor kozmikus örvénylésre emlékeztet, olykor pedig statikus, texturális hatást idéző mintázatnak hat. A legfrissebb, az Ezüst vásznon címet viselő együttesében a művész azonos modus operandi-val nyeri ki az ezüstöt, amit egy fehér vásznon csurgat át, és így rétegzett, sűrített felületű, monokróm Rorschach-tesztekre emlékeztető alakzatokat jelenít meg művein.

Dobokay Máté 1988-ban született Pécsett. Egyetemi tanulmányait a Pécsi Tudományegyetemen és a Kaposvári Egyetem Fotográfia BA szakán végezte. Munkáit számos díjjal és ösztöndíjjal ismerték el: 2015-2016-ban Köztársasági Ösztöndíjat kapott, elődöntős volt 2015-ben a Leopold Bloom Képzőművészeti Díjon és 2017-ben az Esterházy Művészeti Díjon. 2014-ben tagja volt a pozsonyi OFF_Festival győztes csapatának és jelölték a Lucien és Rodolf Hervé-díjra. 2018-ban másodmagával nyerte meg az első MODEM-díjat Debrecenben. 2012 óta rendszeresen mutatja be munkáit, többek között kiállított már a Ludwig Múzeumban, a Vasarely Múzeumban, a MODEM-ben, az Új Budapest Galériában és részt vett számos európai kiállításon. Legfiatalabb alkotóként mutatkozott be az IMPACT: Abstraction & Experiment in Hungarian Photography című kiállításon New Yorkban. 2014–2017 között tagja, 2015–2017 között vezetőségi tagja a Fiatalok Fotóművészeti Stúdiójának (FFS). 2015-től a Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület (FKSE) tagja.

 
A kiállítás az NKA támogatásával valósult meg.