Kis Róka Csaba: Terjedő bomlás

2016.03.11 - 05.13.

 

Kis Róka Csaba legújabb festményeit mutatja be az acb Attachmentben. A címben jelzett bomlás egyszerre utal a festmények tematikájára és a művész stílusában az utóbbi években bekövetkezett változásra. Korai festményeinek barokkos tömegjelenetei helyét átvették az egyszerűbb, akciók helyett állapotokra és hangulatokra fókuszáló kompozíciók, a művész figyelme a narratív tartalomról egyre inkább a festői előadásmódra terelődött. A realizmus és az expresszionizmus festészeti hagyományaiból kiinduló képein elsőként a figuratív tartalom – kínzott, csonkolt emberi testek és azok részletei valamint a háttér egyes elemei – ábrázolása során jelentek meg az absztrakt, plasztikus textúrájú felületek, amelyek aztán a későbbi műveken önállósodni kezdtek, hogy a kompozíció egyenrangú elemeivé válhassanak. Legújabb, kiállításra kerülő sorozatán a figuratív motívumok helyett egyértelműen a színek és festői minőségek válnak a kompozíció meghatározóivá, egy organikus absztrakt látványvilágot létrehozva, amelynek tematikai kiindulópontja a test fizikai szenvedése és leépülése.

Kis Róka Csaba (1981) már pályája kezdetén felhívta magára a közönség és a szakma figyelmét különleges, egyéni, expresszív festői gyakorlatával. A klasszikus festészeti hagyományok ütköztetése a tabudöntögetően véres, erőszakos témákkal gazdag táptalajt kínált mind a méltatók mind a bírálók számára. Művei számos hazai és nemzetközi kiállításon – köztük a 2010-es Liverpool Biennálén – szerepeltek, önálló kiállításai többek között a Trafó Galériában, Svájcban a bellinzonai CACT-ban, Hollandiában a bunniki MOA Múzeumban voltak láthatók. Az acb Galéria eddig két egyéni kiállításon és 2015-ben a Viennacontemporary vásáron önálló standon mutatta be Kis Róka Csaba műveit.