Felsmann István: Kötött pályák

2016.09.08-10.27.

"Olyan ez az ország, mint egyféle vurstli, amelyet egy történelmi szezon idejére kibérel egy-egy érdekszövetkezet….”

(Márai Sándor: Teljes napló, részlet az 1946-os év bejegyzéseiből)

 

 „Üzenjünk Pistinek, hogy ő is megértse!”

(F. I.)

 

Felsmann István legújabb, 2016-ban készült objektsorozatát mutatja be az acb Attachment terében. A kiállított tárgyak és mozgó objektek korunk lokális és globális politikai jelenségeire a hétköznapi ember szintjén reflektáló ironikus, olykor a gegek használatától sem mentes művek. A harmincas évei elején járó művész sorozatának fókuszában a sztereotípiák állnak, amelyek szükségszerű elemei az emberi gondolkodásnak, ugyanakkor magukban hordozzák az egyén manipulálhatóságának a lehetőségét is, amelynek társadalmi szinten érvényesülnek a következményei.

A bennünket körülvevő világ történései és a virtuális térből folyó információdömping egyre nagyobb kihívás elé állítja az egyént az egyes jelenségekhez, történésekhez való viszonyulása, véleményeinek, értékítéleteinek megfogalmazása során. Agyunk a folyamatosan érkező információáradatot különböző módszerekkel dolgozza fel, és teszi felidézhetővé az emlékezet számára. A sematikus feldolgozási folyamat során elménk nem rögzíti az új esemény összes részletét, hanem azt a már meglévő sémákkal hasonlítja össze, és a talált egyezések alapján kategorizálja egyes aspektusait. A folyamat automatikus, legtöbbször tudatában se vagyunk a konstruálási metódusnak. Az ilyen módon szükségképpen létrejövő sztereotípia fennmaradását elősegíti annak önbeteljesítő hatása, amikor is viselkedésünket az így rögzített séma elvárásaihoz igazítjuk.  A rögzült információk aztán előítéletekhez vezethetnek, amelyek akkor válnak problémássá, ha az új – a sztereotípiának ellentmondó – információk nem módosítják a hibás besorolást. A hatalom és a média propagandagépezetei ezekre a sztereotípiákra építve képesek tömegeket manipulálni, melynek során a rövid távú érdekérvényesítés mohósága a legtöbb esetben felülírja a manipulátorok társadalommal szembeni felelősségét.

Felsmann kiállított művein régi és új keletű fogalmi és vizuális sztereotípiák öltenek testet, melyek közvetlen vagy közvetett módon összefüggnek a jelen magyar és világszintű politikai folyamataival. A torzításoknak, szokatlan párosításoknak, monoton és kényszeres mozgásoknak kitett motívumokból konstruált objektek sorozata a kiállítótéren kívül egy politikai témájú vurstliban is helyet kaphatna.

Felsmann István (1984) másodszor jelentkezik önálló kiállítással az acb Attachmentben. Nevét a közönség a szinte védjegyévé vált Lego elemekből készített reliefjei által ismerhette meg, amelyek 2014-es acb-beli egyéni kiállításán kívül több csoportos kiállításon és a Flash Art egykori magyar kiadásában és borítóján is feltűntek. Reliefszerű képobjektjei mellett művészi tevékenységének fontos eleme a naponta készülő ceruzarajzokból álló naplója, de ezeken kívül számos más médiummal is dolgozik.