Rohánszky Bence - Original Troublemaker (2012-2014)

2014.12.18 - 2015.01.08.

acb Attachment

Rohánszky Bence - Original Troublemaker

 

2014. december 18 2015. január 8.

megnyitó: 2014. december 17. 19:00-21:00

 

Rohánszky Bence: Törött csillár (Art Deco), 2013

 

Rohánszky Bence 2006-2011 között a Magyar Képzőművészeti Egyetem intermédia szakos hallgatója volt. 2011-től Belgiumban él. Tanulmányait az antwerpeni Royal Academy of Fine Arts In Situ3 masters kurzusán fejezte be, 2014-ben szerzett diplomát. 

 

2006-ban intermédia szakos hallgatókkal együtt hozták létre az Antimédia csoportot. A csoport tevékenysége elsősorban az egyetemi oktatás és a kortárs művészeti intézmények kritikájára irányult. Olyan akciókat, projekteket valósítottak meg, amelyek provokatívak és tabusértők voltak, megosztva ezzel a közönséget, és etikai kérdések vizsgálatára késztetve a művészetkritikát. Gyakran váratlan szituációkat generáltak, hogy a művészeti szabadság és tolerancia határait felderítsék. Bezárás projektjükben például egy csoportos kiállítás megnyitóján bezárták a kiállítótérbe a kiállító művészeket és a meghívott vendégeket, és beépített embereken keresztül dokumentálták a bezártságból adódó és idővel fokozódó pánikot. A dokumentációt később a Laborban állították ki. Az elmúlt évtizedekben hazánkban is intézményesült kurátor-rendszer kritikájaként Curator casting címmel egy olyan több hónapon át tartó eseménysorozatot szerveztek, amelynek célja saját kurátoruk megtalálása volt. A győztes kurátor-jelölt azonban nem az Antimédia csoport mellett kötelezte el magát, hanem a meglévő intézmények mellett. Az Antimédia csoport hozta létre a futballdrukker klubok mintájára a Matt Pepitas Lékó Péter Ultras fan klubot, amely csoportos kiállításokon, akciókban, blogon keresztül nemzetközi terepen népszerűsíti a sakkozót. Antimedia fitness címmel pedig a budapesti Szabadságszobor pálmaágát imitálva készítettek húzódzkodót, amely Kisfaludy Stróbl Zsigmond szobrának történetét tekintve szintén erős kritikai jelentéssel bír. A csoport hazai és külföldi kiállításokon (Brno, Tallinn, Párizs, Berlin) rendszeresen szerepel. A csoport tagjai egy-egy Antimédia mű létrehozásában változó létszámmal vesznek részt, közülük Rohánszky Bence az, aki mindegyik mű társalkotója.

 

Rohánszky első önálló kiállítása 2010-ben Lipcsében volt (leipzig mzine bookstore). acb Attachmentben nyíló kiállítása az első egyéni bemutatkozása Magyarországon. A kiállítás középpontjában az a saját készítésű Könyv áll, amely az elmúlt két évben Belgiumban készített munkáit mutatja be. Köztük több – hasonlóan az Antimédia tevékenységéhez –

intézménykritika is szerepel, az antwerpeni képzőművészeti oktatás ellentmondásaira éppúgy rámutatva, mint korábban a budapestire, módszeresen előkészített és végrehajtott projektek vagy gyors ötletek, válaszreakciók formájában (pl. After party, Dedicated to Leon, Souvenir shop, Alternative exhibition space). A szokatlan, provokatív helyzetek előállítása szintén jellemező Rohánszky önálló tevékenységére, mind a művészeti világ szisztémáján belül (pl.Spitting on Batman), mind public art projektekben (pl. For the safety reason, No,). Flacc Fortress című akciójában pl. az újonnan megnyitott genki állami park bejárata elé mobilkerítéseket helyezett el úgy, hogy a parkot felkereső emberek heteken át azt gondolták, a park még nem nyitott meg. A kiállításon elhelyezett Könyvben láthatunk továbbá akció- és installációdokumentumokat, objekteket, rajzokat, fanzinokat is. A kiállításon több, az  art intervention kategóriájába sorolható mű kerül eredeti formájában vagy dokumentációjában bemutatásra, Chantal Akerman, Carl Andre, Yves Klein és Ben Vautier egy-egy munkáját célba véve. Radikalizmussal, humorral, költészettel és az egyetemesség iránti igénnyel.