Komoróczky Tamás: Megjelenés

2017.09.29-11.10.

Komoróczky Tamás acb Attachmentben bemutatásra kerülő tárlata a művész négy elemből álló kiállítás-sorozatának második eleme. Az első esemény idén májusban elé/prê címmel volt látható az ENA Viewing Space szabadtéri kiállítóhelyén. A kiállítás-ciklus harmadik eleme az au cours de című installáció, amely az LL Platform kezdeményezés keretei között valósul meg, míg a sorozat záródarabja egy egyestés műterem-kiállítás formáját ölti.

A kiállítás-sorozat egyes darabjait ugyanaz a gondolatkör ihlette, amelyben kiemelt szerepet játszik Jean-Paul Sartre nagy hatású műve, A lét és a semmi. Többek között az acb Attachmentben látható videómű szöveg- és egyben hanganyagát is a fent említett fenomenológiai alapműből vett idézetek, töredékek szolgáltatják. A Megjelenés című kiállítás azonban nem valamiféle lábjegyzet vagy illusztráció egy korábbi műhöz, nem is az időben korábban megrendezett elé/prê kiállítás kibontása, pontosabb vagy akár újból megejtett megfogalmazása. Önálló egység, egyedi environment, amelynek formáját meghatározza a tér, amelyben helyet kap.

A kiállításon látható képek, tárgyak anyagválasztásukban hétköznapiak, és bár jelenlétük esetlegesnek hathat, egy olyan enigmatikus rendet feltételeznek, amely a neonfeliratot, a kerámia nyomatokat, az installálás módjával régészeti, múzeumi helyzetbe hozott objekteket egy közös esemény, egy aktuális megjelenés elemeivé teszi. Kapaszkodóként szolgálhatnak olyan direktebb utalások, mint a már említett videómű vagy Thomas Morus Utópiája kulcsszereplőjének, Hythlodeusnak a neve, amely az egyik pszeudo-archeológiai tárgyon olvasható. A fent említett egybetartozást erősítik a kihelyezett, helyszínelői segédeszköznek ható számok, amelyek látszólag felkínálják az ajánlott bejárási irányt vagy a meghatározott kronologikus rendet, de valójában csak egyet a számtalan permutáció közül.

Komoróczky Tamás (1963) a Magyar Képzőművészeti Egyetem festő szakán végzett 1990-ben, majd 1992-ben ugyanitt a murális szak képzésén. Alapító tagja volt az Újlak Csoportnak. 2001-ben ő képviselte Magyarországot a XLIX. Velencei Biennálén, 2002-ben pedig részt vett a São Paolo Biennálén. Művei megtalálhatóak számos hazai magán- és közgyűjteményben. Rendszeresen állít ki idehaza és külföldön, legutóbb például a grazi Künstlerhaus Abstract Hungary című csoportos kiállításán.